KunstheldenUncategorized

Robert Willem Daalmeijer: De weg van een kunstenaar

0

Robert Willem Daalmeijer leeft al dertig jaar van zijn kunst. Een prestatie die vele kustenaars zullen bewonderen, maar die niet zonder strijd is gekomen. “Mijn leven als kunstenaar, hoe alles is gelopen, valt niet mee. Ik leef er al dertig jaar van en voel me inmiddels erg bevoorrecht.” Toch was het pad naar succes lang en vol uitdagingen.

Van de goot naar groei

Als jonge kunstenaar begon hij met weinig middelen. “Ik begon met 800 gulden op mijn 23e. Ik kreeg een sociale dienstuitkering zodat ik de tijd kon nemen om te schilderen, maar van die 800 gulden ging alleen al 500 naar de huur. Op mijn 25e ben ik op mezelf gaan wonen.”

Verkopen waren grillig: de ene maand ging het goed, de andere maand helemaal niet. “De ene maand had ik wat verkoop, de andere maand of soms maanden niets. Dan lopen je schulden al snel op.” Gelukkig waren er mensen die in hem geloofden. “Ik heb altijd mensen om me heen gehad met een groot gunfactor richting mij. Mensen die in mij geloofden en werk van me kochten om mij te steunen.”

Naar een bank kon hij niet gaan voor steun. “In het begin moet je echt door de goot en de ellende. Naar een bank gaan voor een lening? Die lachen je uit.” En zelfs later, toen hij financieel stabieler werd, bleef de bank terughoudend. “Toen ik in 2015/16 naar de bank ging voor een hypotheek, zeiden ze: ‘Je verdient genoeg, maar je zit in een risicobranche.’” Ironisch genoeg kregen mensen met een lager inkomen wél een hypotheek, puur omdat ze in loondienst werkten. “Dat is enorm frustrerend, want als kunstenaar kom je altijd wel aan je geld. Maar als je ontslagen wordt, sta je op straat en hoe betaal je dan je hypotheek?”

Zijn doorzettingsvermogen bleek de sleutel tot zijn groei. Ondanks tegenslagen bleef hij zich ontwikkelen en zoeken naar nieuwe manieren om zijn kunst aan de man te brengen. “Je moet blijven zoeken naar kansen. Niemand zit op je te wachten, dus je moet je eigen pad maken.”

Toch is het kunstenaarsbestaan er niet makkelijker op geworden. “De kunstmarkt is altijd grillig. Wat vandaag goed verkoopt, kan morgen niemand meer interesseren. Je moet blijven innoveren, niet alleen in je stijl, maar ook in hoe je je werk presenteert en aan de man brengt.”

Rijk aan stenen, niet aan zekerheid

Toch wist Daalmeijer zich te ontwikkelen en zijn eigen weg te vinden. “Inmiddels ben ik eigenaar van de galerie, het pand, mijn huis en ik verhuur de winkel eronder. Ik rijd in een eigen wagen, enzovoort. Rijk aan stenen, zeg maar, hahaha.”

Hoewel dit een bepaalde vorm van zekerheid biedt, blijft de financiële situatie van een kunstenaar altijd onzeker. “Rijk aan stenen betekent niet dat ik geen zorgen heb. Mijn werk moet blijven verkopen, en dat is nooit vanzelfsprekend.”

Naast het financiële aspect heeft hij ook altijd nagedacht over hoe hij zijn kunst levend kon houden. “Ik heb altijd in thema’s gewerkt, omdat ik niet gebonden wil zijn aan één en hetzelfde onderwerp. Niet alleen om te laten zien dat er meer in mij zit, maar ook omdat de markt snel verzadigd raakt.” Zijn huidige werk richt zich steeds meer op de essentie. “Nu ben ik bezig met een nieuw thema: ‘less is more’. Eén object spreekt vaak al boekdelen, dus dat hoeft geen stilleven te worden. Overigens zijn de meeste stillevens niet stil, ze zijn voor mij soms te druk, te veel.” Robert zijn stijl blijft zich ontwikkelen. “Je moet je steeds aanpassen.”

De magie van het schilderen

Voor Daalmeijer is schilderen meer dan techniek. “Melancholie of emotie kun je er niet in leggen, dat ontstaat vanzelf. Dat is het stukje ziel van de kunstenaar die je er automatisch in legt. Dat is ook het stukje waardoor het magisch wordt. Dat heb je of dat heb je niet.”

Zijn werkproces is intuïtief. “Een object is een leidraad om een nieuw schilderij te maken, maar na verloop van tijd tijdens het schilderen laat ik het over aan mijn gevoel en kijk ik niet meer naar het object. Dan ontstaat er iets van jezelf in.” Vaak begint hij met een voorwerp, maar verzint hij de rest eromheen. “Meestal ga ik uit van een object, vervolgens zet ik het weg en alles eromheen verzin ik erbij. Zelfs de schaduwen op het object zie ik niet of nauwelijks. Dat maakt het ook veel lekkerder.”

Zijn omgeving speelt een grote rol in zijn werk. “Ik heb hier drie ateliers. I know, wat een luxe. Maar als ik er echt niet uitkom, duik ik in mijn atelier met noorderlicht en verder niets. Daar maak ik ook vaak de foto’s om te kijken wat ik ermee wil.”

De invloed van zijn familie

Daalmeijer erkent dat hij veel geluk heeft gehad met zijn achtergrond. “Mijn opa’s, mijn oom, een achterneef en mijn moeder, allemaal schilderden ze. Daar had ik al geluk mee. Vooral mijn oom, Aad Hofman, die zijn hele leven heeft geschilderd. Hij was goed bevriend met Henk Helmantel en Ans Markus. Op zijn 27e had hij een expositie in het Van Gogh Museum met Karel Willink en Pyke Koch. Bizar gewoon. Hij zag direct een groot talent in mij. Dat heeft gezorgd voor waar ik nu sta in mijn leven.”

Robert zijn eerste oliverfschilderij ooit. Een duidelijke voorkeur voor en uitdrukking in texturen. .

Zijn zus speelde eveneens een belangrijke rol in zijn carrière en haar stem klinkt nog altijd door. “Ik hoor nog altijd mijn zus in mijn achterhoofd, al is zij er al bijna zeven jaar niet meer.” Haar praktische aanpak hielp hem richting te geven aan zijn carrière. “Ze was altijd bezig met mijn werk. ‘Je moet je werk hoger prijzen, je bent gek dat je zoveel provisie betaalt.’ Ze had vaak gelijk.”

Een plek in het Mauritshuis

Onlangs werd Daalmeijer geselecteerd om zijn werk te tonen in het Mauritshuis. Een bijzondere erkenning voor zijn vakmanschap en een mijlpaal in zijn carrière. Zijn werk, dat de balans tussen klassieke en moderne schilderkunst verkent, past perfect binnen de rijke kunsthistorie die het Mauritshuis vertegenwoordigt.

Robert Willem Daalmeijer bewijst dat kunstenaarschap niet alleen talent is, maar vooral doorzettingsvermogen. Zijn reis van een startende schilder met schulden naar een gevestigde naam in de kunstwereld is een verhaal van volharding, passie en de onmiskenbare kracht van kunst.

Hieronder vind je een overzicht van de sociale media van Robert Willem Daalmeijer en de contactgegevens van Galerie de Duig:

Robert Willem Daalmeijer – Sociale Media:

Galerie de Duig – Contactgegevens:

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de kunstenaar of zijn galerie.

Kunstheld.nl

Steun het avontuur van Niels : Iconen van de Waterroute

Previous article

Roos van der Meijden: Meesterschap in perspectief en licht

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

More in Kunsthelden